Základní škola Bohumila Hrabala

Fotky RotatoruFotky RotatoruFotky RotatoruFotky RotatoruFotky RotatoruFotky RotatoruFotky RotatoruFotky RotatoruFotky RotatoruFotky RotatoruFotky RotatoruFotky RotatoruFotky RotatoruFotky Rotatoru
Nový žák
Školní jídelna
Školní družina
Žákovská knížka

Vzdělávací projekt: Hledáme smysl demokracie

Aktuální situace po teroristických útocích ve Francii se výrazně vtiskla také do osnov některých vyučovacích hodin na naší škole, které byly věnovány otázce struktury demokracie. Třída VIII.B měla možnost zažít v rámci vyučování zeměpisu a osobnostní a sociální výchovy několik netradičních workshopů vedených formou diskuzního fóra. Vše pak bylo završeno návštěvou Centra současného umění DOX, kde jsme absolvovali vzdělávací program „Bourání stereotypů demokracie“ ke stále probíhající výstavě Mody demokracie.

Žáci si nejprve vytvořili myšlenkovou mapu principů demokracie a svoji představu následně konfrontovali s uměleckými projekty z celého světa. Prostřednictvím skupinové debaty dospěli k závěru, že demokracie je cestou ke svobodě - a současně svoboda cestou k demokracii. Postará se o nás, pokud se ovšem umíme starat my o ni. Tento workshop využíval různorodých strategií argumentace. Své žáky musím ocenit zejména za velmi kultivované prosazování vlastních názorů, jimiž se snažili přesvědčovat své spolužáky.

Na počátku jakékoli diskuze o zásadních otázkách svobodné společnosti musejí stát nejen ideál svobody vyjadřování a vyznání, ale také tolerance vůči odlišnostem. Speciální výstava Journal (Ir)responsable umožnila žákům ujasnit si postoj k myšlenkám a humoru francouzského časopisu Charlie Hebdo. Výběr dvou set jeho titulních stran dokazuje, že kreslená satira má místo jedině v demokracii, protože s nadhledem se dá tvořit jedině na svobodě. Smysl demokracie tedy musí objevit každý sám v sobě a návštěva této výstavy nám jej pomáhá hledat...
 

Michal Staněk
učitel OSV